• Stefaan Van der Biest

Waaruit bestaat een fotoshoot?

Regelmatig wordt me gevraagd om wat meer uitleg over een fotoshoot. Welk soort foto's worden genomen, hoeveel, hoe ga je te werk, ... In dit bericht wil ik daar wat meer over vertellen.


Briefing en voorbereiding

Uiteraard is elke fotoserie wat anders maar tegelijk zijn er ook zaken die meestal terugkeren. Alles begint met de briefing en voorbereiding. Waar de fotoserie uit zal bestaan hangt begrijpelijkerwijs af van wat de opdrachtgever voor ogen heeft. De briefing zie ik ook niet als éénrichtingsverkeer. Vanuit mijn ervaring kan ik suggesties doen en meedenken met de opdrachtgever. Het is immers zo dat een opdrachtgever geen erg duidelijk beeld heeft van wat hij/zij wil.

De voorbereiding houdt tal van zaken in en is écht wel belangrijk. Ik bekijk uiteraard de website en de huidige foto’s van de opdrachtgever. Ik zoek online informatie over de locatie, het product, … Er worden eventueel afspraken gemaakt met de bewoners of bouwheer. Voor buitenopnames hou ik het weerbericht in de gaten. Niet dat ik enkel fotografeer op zonovergoten dagen, maar het mag zeker niet regenen of mistig zijn. Voor binnenopnamen speelt dit meestal veel minder mee tenzij er een glansrol is voorzien voor een glaspartij met zicht op de tuin. Het tijdstip van de dag kan ook van belang zijn. Foto’s gemaakt in de late namiddag geven een heel andere sfeer dan ochtendfoto’s. Om nog maar te zwijgen van foto’s gemaakt tijdens het blauwe uur. Daarover meer in een ander artikel.

De fotoserie zelf bestaat uit verschillende types van foto’s.


Overzichtsfoto’s

Dit zijn meestal de belangrijkste foto’s. Ze geven in één blik een indruk van het gebouw of project. Het is gewoonlijk ook één van deze ffoto’s die de opdrachtgever gebruikt om het specifieke project te illustreren. Het zijn ook de foto’s die ik zelf voornamelijk gebruik op mijn website. Sommigen beweren dat - voor buitenopnames - er ten minste 2 gevels zichtbaar moeten zijn of voor binnenopnames ten minste 2 muren. Ik ben het daar niet mee eens. Een overzichtsfoto kan ook een gecentreerde frontale compositie hebben indien dit het gebouw of de ruimte het best tot zijn recht laat komen. En aangezien er meestal wel een paar of enkele overzichtsfoto’s worden gemaakt is dit zeker geen probleem. Bijzonder is ook het gebruik van mijn hoogtemast. Dit is een soort superstatief waarmee ik de camera tot wel 5 meter hoog kan brengen. Het resultaat is dan een unieke overzichtsfoto met een vogelperspectief. Helaas is het gebruik van het hoogtestatief niet altijd mogelijk of wenselijk.


Details

Hiermee bedoel ik specifieke onderdelen van een woning of ruimte, bijvoorbeeld de inkom, het terras, een balkon, een haardwand, trap, … Deze foto’s leggen de nadruk op bepaalde esthetische of praktische kenmerken. Ze tonen bijvoorbeeld een bepaalde lichtinval of interessant volume. Ook kan het gaan op meer technische eigenschappen die op een overzichtsfoto niet tot hun recht komen zoals materiaalkeuze, structuur, bevestigingswijze, … Een detailfoto kan dus een vrij groot oppervlak in beeld brengen maar ook wel echt een detail zoals een fraaie deurknop.


Tot leven brengen

Een woning of interieur waar geen mensen of dieren in te zien zijn kan steriel en zelfs desolaat overkomen. Waar mogelijk probeer ik ‘een teken van leven’ te geven. Dat doe ik door indien mogelijk mensen, dieren of dingen bij de realisatie te betrekken. Hiermee kan ik nog andere doelen bereiken. Bijvoorbeeld de schaal van een gebouw weergeven, de relatie tussen de verschillende ruimtes verduidelijken, diepte creëren, … Dankbare onderwerpen naast volwassenen zijn ook kinderen of huisdieren. Wanneer er mensen en zeker kinderen op de foto staan zal ik er voor zorgen dat ze niet herkenbaar zijn. Bovendien mogen ze niet te veel aandacht opeisen zodat het geen portretfoto wordt. Voorwerpen kunnen ook een gevoel van bewoning weergeven zoals een opengeslagen boek op de salontafel, tuinmeubilair of slippers op de badkamer.


Sfeerfoto’s

De bekende architectuurfotograaf Julius Shulman vertelde in een interview “De meeste architecten weten niet hoe ze een woning moeten verkopen.” Hiermee bedoelde hij dat veel architecten uit zijn tijd woningen voorstelden als technische of hoogstens artistieke projecten. Hij vond het belangrijk om mensen te helpen verbeelden en te doen dromen. Vaak gebruikte hij ook mensen in zijn foto’s. Die liet hij dan een soort rolletje spelen waardoor de foto’s soms wat geacteerd overkomen. Maar ik ben het met hem eens dat een architectuurfoto mensen moet doen dromen. Ze moeten zich kunnen voorstellen dat ze in het gefotografeerde gebouw wonen. Om dit te bereiken gebruik ik een combinatie van datailfoto’s, foto’s met mensen-dieren-dingen, foto’s met aanzienlijk wat onscherpte, foto’s met mooie structruren patronen of lijnen, een foto van de tuin, … Deze foto’s zitten niet in elke reeks en niet elke omgeving leent zich ertoe.


Nabewerking

Eigenlijk moeten de foto’s die uit de camera komen beschouwd worden als een kladversie. De definitieve versie wordt bijgeschaafd via nabewerking. Nabewerking omvat een ruime set aan handelingen zoals: het recht zetten van verticalen, belichting, contrasten, scherpte, witbalans, kleine retouches, … Maar eer ik aan de nabewerking kan beginnen moet er ook geselecteerd worden. Ik maak meestal meerdere versies van een foto en daar moet uit gekozen worden. Vaak werk ik ook met meerdere belichtingsopnames van dezelfde foto, vooral bij binnenopnames waarbij een raam naar buiten zichtbaar is. Dit doe ik om de verschillen tussen de helderste en donkerste delen in een foto te overbruggen. Deze techniek is ook gekend als HDR.


Presentatie

De afgewerkte foto’s worden vervolgens door mij online gezet ter goedkeuring. Het gebeurt soms dat nog kleine correcties gevraagd worden, meestal onder de vorm van retouches: het weghalen van een kabeltje, een vlek op de muur, een plint die ontbreek, weghalen van het huisnummer op de gevel, …

Wil je nog meer weten over mijn manier van werken? Stuur me een bericht.

© Stefaan Van der Biest - Dolage 9 - 9620 Zottegem    

info@stefaanvanderbiest.be

 Algemene voorwaarden